| The Media and the Modernity. A Social Theory of the Media Sinopse por: Luís Nogueira
|
|
|
Obra: The Media and the Modernity. A Social Theory of the Media Autor(a): John B. Thompson Editora: Polity Press Ano publicação: 1995 Ano entrada: 2000-01-01
|
|
|
Temáticas: » Sociologia da Comunicação » Teorias da Cultura
|
|
|
|
|
|
Sinopse por: Luís Nogueira Da introdução: "Este livro é uma elaboração e refinamento de algumas das ideias inicialmente esboçadas na minha obra Ideology and Modern Culture. Aí adiantava a ideia de que, se quisermos compreender as transformações culturais associadas ao surgimento das sociedades modernas, devemos atribuir um papel central ao desenvolvimento da comunicação mediática e seu impacto. Neste livro examino com algum detalhe a natureza da comunicação nos media e as suas metamorfoses; discuto a emergência da indústria dos media e analiso algumas tendências recentes; mas, sobretudo, tento mostrar que o desenvolvimento dos media entrecruzou em alguns aspectos fundamentais com transformações importantes a nível institucional que deram forma ao mundo moderno. A minha primeira preocupação é explorar essas interconexões, traçar os seus contornos e ponderar as suas implicações, e, espero, espalhar alguma luz sobre o nosso mundo contemporâneo mediaticamente saturado".
|
|
|
Índice: Introduction
1. Communication and Social Context
Action, Power and Communication
The Uses of Communication Media
Some Characteristics of “Mass Communication”
The Reordering of Space and Time
Communication, Appropriation and Everyday Life
2. The Media and the Development of Modern Societies
Some Institutional Dimensions of Modern Societies
Communication, Commodification and the Advent of Printing
The Rise of the Trade in News
The Theory of the Public Sphere: A Preliminary Assessment
The Growth of the Media Industries: An Overview
3. The Rise of Mediated Interaction
Three Types of Interaction
The Social Organization of Mediated Quasi-interaction
Action at a Distance (1): Acting for Distant Others
Action at a Distance (2): Responsive Action in Distant Contexts
4. The Transformation of Visibility
The Public and the Private
Publics without Places: The Rise of Mediated Publicness
The Management of Visivility
The Limits of Control: Gaffes, Scandals and Other Sources of Trouble
5. The Globalization of Communication
The Emergence of Global Communication Networks
Patterns of Global Communication Today: An Overview
The Theory of Cultural Imperialism: A Reassessment
Globalized Diffusion, Localized Appropriation: Towards a Theory of Media Globalization
6. The Re-moorning of Tradition
The Nature of Tradition
Tradition and the Media (1): Tradition Destroyed?
Tradition and the Media (2): Tradition Dislodged
Migrant Populations, Nomadic Traditions: Some Sources of Cultural Conflict
7. Self and Experience in a Mediated World
The Self as a Symbolic Project
Non-reciprocal Intimacy at a Distance
Desequestration and the Meditation of Experience
New Options, New Burdens: living in a Mediated World
8. The Reinvention of Publicness
Publicness Beyond the State
Visibility Beyond the Locale
Towards a Renewal of Democratic Politics
Towards an Ethic of Global Responsibility
|
|
|